Site Loader

Węglowodany są głównym źródłem energii w organizmie, muszą być one regularnie dostarczane, gdyż organizm nie potrafi ich magazynować . Rolą węglowodanów jest zaopatrywanie komórek w energię, wytwarzanie substancji biologicznie czynnych oraz strukturalnych, a także regulacja metabolizmu oraz pobudzanie zmysłów i kontrola łaknienia. Cukry dzielimy na proste (glukoza, fruktoza, galaktoza) i złożone (sacharoza, laktoza, skrobia, glikogen, błonnik pokarmowy). To ile cukrów potrzebuje nasz organizm, aby wytworzyć wystarczająca ilość energii jest uzależnione od tego co, ile i jak często ćwiczymy. Im wysiłek jest większy tym zapotrzebowanie w naszym organizmie wzrasta. W diecie sportowca podstawowym węglowodanem powinna być skrobia, która można znaleźć w produktach zbożowych, makaronach, ryżu, kaszach i ziemniakach. Podstawą zwyczajowej diety powinny być węglowodany złożone o niskim indeksie glikemicznym, które są wolno trawione przez organizm, dzięki czemu dostarczają energii na dłużej (płatki owsiane, pełnoziarniste pieczywo, kasze). Natomiast w okresie przed zawodami należy część z nich zastąpić cukrami prostymi o wysokim indeksie glikemicznym (owoce świeże i suszone, ryż, makaron).

Redaktor ringbulletin.pl

Wyszukiwarka publikacji

Znajdź artykuły po dacie publikacji

Kalendarz

październik 2022
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31